Hur tänker vi kristna om Paradiset? och hur tänker vi om helvetet?

Paradiset

Vi kristna vet att efter döden väntar himlen det har alla kristna berättat för varandra och tillsammans har man längtat efter kommande underbara eviga dagar då ingen sorg och ingen smärta längre ska finnas. Vi vet att Gud alltid är med oss och kommer att vara med oss före döden och efter döden. Vi tänker väldigt mycket på hur det ser ut där i himlen, hur det känns för oss och vad vi får vara med om vet vi inte. Bibeln berättar en del om livet efter döden men det är i bilder som ett himmelskt bröllop eller en stad full av guld och pärlor. Vi kan bara föreställa oss hur underbart det kommer vara, med all grönt och all musik som änglarna spelar upp, alla kyrk hymner.


Det står inte direkt vad vi skall gör i himlen. Den beskrivs i Uppenbarelseboken, kapitel 21, som ett nytt Jerusalem, ett paradis som Edens lustgård liknande det som Adam och Eva skapades i. Där skall bli ett bröllop - Lammets bröllop, då människorna är som bruden i ett bröllop och Jesus är som brudgummen. Det blir en stor hejdundrande fest. Men något vi absolut inte får glömma är att alla som hamnar i paradiset blir som barn för Gud. Jesus sa, alla barn kommer till mig, det är dem som gör paradiset.


Jag tror och jag vet att ni vet att himlen blir den allra vackraste plats man kan tänka sig, eller häftigaste eller tuffaste, det finns väldigt många ord, bra ord som man kan säga som passar in i paradiset. Alla som kommer dit kommer att få ett evigt liv! Men vad vi skall göra det kan vi bara fantisera om. Kanske får vi uppdrag i andra galaxer eller världar eller vi får syssla med det vi gillar mest. Jesus vet precis vilka utmaningar vi längtar efter och han vet precis vems själ som står i tur för att de goda änglarna ska hämta till vår fader i himlen.

Helvetet

Herrens ord säger i Hebreerbrevet 10: 26-27, ”Men om vi syndar med vett och vilja sedan vi fått kunskap om sanningen, finns det inte längre något offer för synder, utan en fruktansvärd väntan på domen och en förtärande eld, som skall uppsluka motståndarna”.

Jesus talar tydligt om både paradiset och helvetet, han säger att varje individ får bestämma sin väg och sina handlingar, människan som följer efter kristus spår, alltså om man är döpt i det heliga vattnet, om man inte bryter om de 10 budorden som Gud gav till Moses, alltså man ska vara syndfri så har man en väl förberred plats i Paradiset och Nya Jerusalem som det talats om i tusen år nu.

Jag har valt att plocka ut lite texter från bibeln samt från personer som har skrivit hur helvetet kan se ut och uppenbarelser som har skett runt om i världen :

  • Det fanns två kvinnor som en gång hade varit Kristna systrar på jorden, men de levde inte ett rättfärdigt liv inför Herren. Den ena sade till den andra, ”Du förbannade krake! Det är ditt fel att jag är på denna plats! Du predikade inte ett heligt evangelium för mig! Och eftersom du inte berättade om sanningen [sanningen är Jesus] för mig, är jag nu här i helvetet”! Detta sade de till varandra mitt i eldslågorna, och de hatade varandra på grund av att ingen kärlek, barmhärtighet eller förlåtelse finns i helvetet.
  • ”Herre ha nåd med mig, ha nåd med mig! Var snäll och släpp ut mig härifrån bara för en liten stund! Bara en minut”! På mannens bröst fanns en metallplatta med texten, ”Jag är här på grund av stöld”. Gud är rättvis, han sa bryt inte mot lagarna, du får inte stjäla det gjorde denna fördömda man och nu ångrar han sin synd men Gud kan inget göra åt saken.
Helveteselden beskrivs som evig (Matt 25:41). Spår av andra föreställningar om de ondas öde, t.ex. som förintelse eller som en tidsbegränsad rening, finns möjligen i en del texter. I Johannesevangeliet och i Paulus brev sägs i allmänhet bara att de icke-troende stannar utanför ljuset eller Guds rike .

En sista sak jag vill skriva om är att alla har en synd, Gud säger: Va inte nyfiken på vad all folk gör, utan förbered din egna väg, den rättvisade vägen, den goda vägen, inte den onda vägen som får dig att hamna i helvetet där du kommer lida och ångra dina synder.




Ett rättvist liv i paradiset?



Eller ett liv med full av ånger och lidande?


Amen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0