vad säger bibeln om självmord och hur tänker vi människor?

i Bibeln skrivs det inte särskilt mycket om självmord. Därför är det svårt att få en klar bild över vad Bibeln säger om att ta sitt liv. Ordet självmord finns inte i Bibeln men det berättas om människor som tagit sitt liv. Saul i Första Samuelsboken 31:4, Ahitofel i Andra Samuelsboken 17:23, Simri i Första Kungaboken 16:18 och enligt Matteusevangeliet 27:5 tog Judas sitt eget liv.

Det uttalas inte något direkt förbud i Bibeln mot självmord men förhållandet mellan Gud som vår Skapare och människan, gör självmord otillåtet. Det är endast Gud som har rätt att ge och ta människans liv, läser vi av Jobs bok 1:21 så förstår vi.

Vad säger Nya Testamentet om att begå självmord?

Nya testamentet har samma syn på självmord som Gamla testamentet. Paulus säger att människan inte äger sig själv i Romarbrevet 14:7-9 står det. I Första Korintherbrevet 6:19-20 står det att vi skall ära Gud med vår kropp för den är Den Helige Andes tempel. Man skall sköta sin kropp som Kristus sköter kyrkan står det i Efesierbrevet 5:29. I Apostlagärningarna 16:27-28 förhindrar Paulus att fångvaktaren begår självmord. Paulus gör allt för att inte denna fångvaktaren ska begå självmord för att han vet att det är en stor synd,

Nu vill jag skriva om min syn om självmord!

Gud älskar oss med en evig kärlek och han har skapat människan för att vi ska dela kärlek, och han vill inte att något ont skall hända oss. Möter man någon med självmordstankar är det viktigt att bara lyssna och absolut inte lägga en massa skuldkänslor på henne eller honom. Vad vet vi vad denna människa går och bär på, kanske en stor sorg. Det är inte ovanligt att unga människor har sådana tankar, man står mitt i livet, eller varit med om en olycka som har gett en väldigt stora skuldkänslor?.

Det väcker många oroliga tankar i en människa, man börjar tänka Hur skall det gå? Kan jag klara det? Duger jag? Då är det så skönt att tänka att Gud är med en och har allt under kontroll. Han känner mig och accepterar mig. Jag är dyrbar i Hans ögon, Hans ögonsten. Sådant gör i alla fall mig glad och modig att ta nya steg, för man blir aldrig färdig.

En Gud som inte stänger ute
Det finns en dikt av Christina Lövestam som heter Trosbekännelsen och den är underbar!:
"Jag tror på en Gud som är helig och varm, som ger kampglöd och identitet.
En helande Gud som gör trasigt till helt, som stärker till medvetenhet.
Jag tror på en Gud som gråter med mig, när jag gråter så allting är gråt.
En tröstande Gud som kan trösta likt den, som väntar tills gråten gått åt.
Jag tror på en Gud som bor inom mig och som bor i allt utanför.
En skrattande Gud som kan skratta med mig, som lever med mig när jag dör."

En sådan Gud kan jag tro på och en sådan Gud stänger inte ute någon som vill komma in.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0