Vänd andra kinden till

Du som har funderat på det här med våld och orättvisor. Tycker du att det känns fel att alltid behöva vända andra kinden till? Du kanske inte vill använda våld, men vill ändå göra motstånd mot orättvisor på nåt sätt? Du kanske har känt dig besviken på Jesus när han säger att vi inte ska värja oss mot det onda? Kanske har du blivit lurad? Kanske har vi alla blivit lurade?

Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. (Matteus 5: 38-41)

Jesus var en stark motståndare mot den romerska ockupationen, men av flera skäl trodde han inte på våldsamt motstånd. Han trodde på kärlekens och inte våldets makt. Dessutom insåg han det lönlösa i att göra väpnat motstånd mot romarrikets enorma armé. Så istället för att bara gå en mil föreslår Jesus att gå två mil. Men är inte att hjälpa armén? Inte alls. Genom att gå den extra milen tar den förtryckte tillbaks initiativet.

Ovan ger Jesus oss tre exempel på ickevåldshandlingar i förtryckande situationer. Vissa av er kanske reagerar på att man utsätter den andre för pinsamhet och obekväma situationer. Men kan personer som förtrycker andra ändra sig i fall de inte känner sig obekväma med dessa handlingar? Nej, det tror jag inte på. Man måste få dem att se det orättvisa i deras handlande, men samtidigt visa att man respekterar dem som medmänniskor för alla är lika mycket värda.

I Nya Testamentet kan man läsa att Jesus ger en annan Gudsbild och ett annat sätt att bemöta sina fiender på. Jesus talar istället för i krigstermer om att älska sina fiender. Han uppmanar sina åhörare att vända andra kinden till om någon slår och att de ska be för den som förföljer dem. (Matteusevangeliet kapitel 5, vers 38-48.) Då han får frågan vilket bud som är störst i lagen säger han: Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Så lägger han till att det finns ytterligare ett bud av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. För mig är detta budskap klart: vi ska kämpa mot det onda, men inte använda samma vapen. Vi ska inte "ge igen ". Den som slår tillbaka gör lika fel som den som startade bråket och det vet vi alla som bär på den kristna tron. Utmaningen är att hitta andra metoder som fungerar. Bevisligen finns det inte någon vinnare i ett krig, enbart förlorare.

Eftersom Bibeln innehåller många berättelser om hur människor har levt under olika tider så berättar den även om krig och våld. Gamla testamentet har en del ingående och jobbiga berättelser kring det. Redan i 1 Mosebok kap 4 vers 1-16 kan vi läsa att människan ganska fort efter att hon vände Gud ryggen mördade en annan människa. Det är inget posivit med detta, utan vi ser hur människan vände ryggen mot Gud

När Jesus kom till jorden hade många människor föreställningar om att han skulle vara en krigsherre som befriade från förtryckare med våld. Istället visade det sig att han var mer som en lidande tjänare. Han tog inte till våld och tog parti för de svaga och förtryckta genom att visa medmänsklighet och kärlek. Till och med de som var hatade och ratade av andra visade han barmhärtighet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0