Det heliga Dopet

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: 

"Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! 
Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. 
Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut." Matteus 28:18-20

Varför jag valde detta citat är för att visa vad Jesus menade med dopet. När vi döper oss så visar vi oss inför Gud att vi menar allvar med det vi gör och att vi vill leva ett rättfärdigt liv samt att följa efter Kristus.
Johannes uppmanade all folk att tro på Jesus men även att Johannes förberedde människor för vår Konungs ankomst, Johannes dop var ett välsignat dop där man bekräftade att man ångrade sina synder, ett så kallat omvändelse dop.

Johannes fortsatte att döpa efter att Jesus hade kommit. De som bara hade blivit döpta med Johannes dop blev efter Jesu uppståndelse döpta i Herren Jesu namn. De döptes till Kristus, till gemenskap med Kristus. (Se Apg 19:4)

När vi döper oss gör vi Guds vilja. När vi döper oss till Kristus innebär det att vi bekänner vår tro på honom och visar att vi har beslutat följa honom. Vi begravs med Kristus genom dopet och i dopet uppstår vi med Kristus genom tron på Guds kraft. Vi blir alltså delaktiga av Jesu död och uppståndelse. Tidigare var vi andligen döda, men vi blir levande med Kristus.

Gud är kärleken och den kärleken behöver vi allesammans. Vi får också uppleva kärlek om vi överlåter oss i Herrens händer. Det vi uträttar i tro i Guds namn blir oss till välsignelse och den rätta vägen. Den vägen är Jesus. Han vill hjälpa oss och leda oss var dag när vi tar itu med oss själva och omvänder oss, så tror vi evangelium och rättar oss efter Guds Ord. Tar vi vara på Guds Ord finner vi ljus. Detta ljus visar oss till Jesus.
Slutligen vill jag dela med detta citat som är underbar
Jesus: "Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd." Markus 16:15,16

Amen


Kommentarer
Postat av: Linda

bra gabriel! :) jag är super nöjd hehe.

2011-03-06 @ 19:11:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0