Påsk Fastan

Påsk fastan börjar sju veckor innan påsken alltså 50 dagar före Jesus Kristus uppståndelsen. Nu har man gjort så att man kan förkorta fastan, genom att fasta första och sista veckan. Varför vi fastar innan påsk för är att under denna tid så fastade Jesus också när han frestades av satan. Jesus var uppfylld av den heliga Anden när han fördes ut i öknen där han levde i 40 dagar fastandes med prövning av satan. Efter 40 dagars fastande så passade satan på att fresta Jesus där han försökte söka sig fram till bevis att visa att han var Guds son,

"Om du är Guds Son, så befall att de här stenarna blir bröd." Jesus svarade: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd, utan av varje ord som utgår från Guds mun." Matt. 4:3,4

Efter detta så förde satan Jesus upp till tempelmuren och sade, Om du är Guds son så kasta dig ner du är ju Guds son så du kan lita på att änglarna räddar dig:

Ty han skall ge sina änglar befallning om dig att bevara dig på alla dina vägar. De skall bära dig på händerna, så att du inte stöter din fot mot någon sten. 
Ps. 91:11,12

Sedan förde satan Jesus upp till bergen för sista prövningen, där sade Satan till Jesus, Du ska falla ner och tillbe mig i utbyte mot alla riken i världen och deras härlighet. Enligt Lukas säger djävulen: "Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill,

Då besvarade Jesus med : 

"Gå bort, Satan! Ty det står skrivet: Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du tjäna." Då lämnade djävulen honom, och se, änglar trädde fram och tjänade honom. Matt. 4:10,11

Jesus korsfästes Fredagen och uppstog 3 dagar efter på söndagen.

Jesus tog dina synder och sjukdomar upp på korset.

Kommentarer
Postat av: J

hej! för de första har du en grym blogg.. får verkligen vissa tankeställare..



nu till min fråga; kan du skriva ett inlägg om kärlek? d så att ja e superintresserad av en kille.. skulle vilja ha lite hjälp av Bibeln, läsa Guds ord om detta.



tack på förhand, m.v.h. J

2011-03-13 @ 22:18:10
Postat av: E

Håller med J! Gillar din blogg väldigt mycket! Och skulle vilja att du skrev ett inlägg om kärlek. Man gillar en tjej/kille, men vad säger bibeln om detta? Hur man ska gå tillväga enligt bibeln? Många är rädda för första steget osv och skulle vilja ha hjälp lite ur bibeln.

Hälsningar E

2011-03-16 @ 21:25:51
Postat av: P

Tjena!

Jag håller med E och J.

Jag skulle vilja förklaring om vad bibeln säger om kärlek mellan man och kvinna. Helst vad bibeln säger om kärleken mellan ett ungt par alltså när giftermål inte är aktuellt. Det skulle även vara kul att få det ur en killes perspektiv.

Tack / P

2011-03-16 @ 21:48:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0