Var dig själv!

Jag vill att ni ska förstå ordet, "Känn dig själv" eller "Förstå dig själv" Är en föreläsning av Fader Abouna Daoud Lamey. 
 
Detta betyder inte att ni ska förstå era synder. Var uppmärksamma, vi talar inte om att du ska döma dig själv, men att väcka dig själv. Sanningen är att "Förstå dig själv" betyder alltså: Varför är du besvärad? Vad glädjer dig? var finner du dig själv?, Dessa frågor kommer att hjälpa dig bland annat för att förstå dig själv, efter vilka du kan ta beslut. 
 
Ett exempel som nämns är: Tänk er en person som inte förstår att han är en betydelsefull person. Han vill försköna sig som alla karlar och vill framstå som något stort och väldigt demokratiskt. Men han känner inte sig själv. Han är gammalmodig. Och han vill att hans fru ska säga "ja, okej" utan en diskussion. Så kommer att ske inom några år, men han känner inte sig själv. Snart kommer han att finna en självsäker tjej, verbal, vacker som är intresserad av honom. Men sanningen är att dem inte kommer fortsätta till slutet med varandra. Förlovningen eller äktenskapet kommer att förstöras eller besväras på grund av att han inte förstod sig själv. Varför? Jo för att han säger "Jag tål inte att någon diskuterar med mig. Jag tål inte. Detta är en brist. Jag har fel, men kan inte förändra mig." Förstod jag den bristen så skulle jag söka en tjej som är lugn med tålamod och det som sker hanterar hon enkelt. Om jag tror att jag är så betydelsefull och stor, och talar stilfullt, men i själva verket så kommer vi inte att klaffa, eftersom jag inte uthärdar hennes självständighet. Sedan kommer jag att börja säga "hon är envis, men sanningen är att det är din åsikt som inte rör sig en centimeter." Om du inte förstår dina brister så kommer du att göra fel val, och du kommer leva i besvär. 
 
Vår Gud är den bästa vi kan fråga för att få ett bra svar, Detta genom två steg, genom bön och Bibeln. Alltså har vi fyra steg: Fråga dig själv, fråga någon närstående, läs dig fram och fråga Gud. Fråga exempelvis Gud, Gud låt mig förstå, vem är jag? Älskar jag eller hatar jag, är jag vänlig eller sträng, vad är jag exakt? älskar jag dig eller inte? När du har Bibeln framför dig och du ber i ditt hjärta så kommer du finna att pusselbitarna faller på plats. 
 
På tal om någon i ett förhållande ska förändras, det är ett nej. Döm endast det du ser framför dig. Föreställ dig inte en annan människa. Vad menas med det? Hon, när hon presenterar sig för dig, säger hon: "Se upp, jag är lite lättretlig." Och hon ger dig exempel på hur arg hon kan bli. Och du, i kunskap om dig själv, är det värsta som finns i världen lättretlighets egenskapen. Då har hon, utifrån en mening fått dig att dra dig tillbaka. Det är en total medvetenhet. Det är mognad och syftet med att lära känna någon. Att du vet vem du är. Att du just inte kan tolerera hennes egenskap. Om detta är tydligt hos henne, då är ni åt motsatt håll. 
 
När du har gett dig in i ett förhållande och du säger att du har valt rätt. Vad betyder det? Jag vet vem jag är och jag har valt en person som hjälper mig framåt och inte brottas med mina önskningar eller ambitioner. Efter detta kommet detta fall. Vi har trätt in i att lära känna fasen, vi är överens till 80-90% eftersom jag har tänkt ut det ordentlig. Efter detta kommer bekvämhetens fas samt familjen och det får komma som det kommer. Samtidigt tänker man att detta är det rätta valet. Inte att jag attraheras och känner mig bekväm först och sen blir chockerad av verkligheten eftersom mina egenskaper stämmer absolut inte överens med hennes. Och det är just detta som sker i de flesta fallen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0